- Forside
- Bus & togtrafik
- Flextrafik
- Billetter & priser
- Trafikinfo
- Kundeservice
Om NT
Nordjyllands Trafikselskab (NT) har eksisteret siden 1981 - dog som to forskellige selskaber med samme navn og samme funktion. Det gamle NT blev stiftet i 1981 og lukkede 31. december 2006. Det nye NT blev stiftet på baggrund af "Lov om Trafikselskaber", som trådte i kraft sammen med strukturreformen den 1. januar 2007.
Sådan lyder ambitionen i vores nye forretningsplan. Vi udfordrer endnu engang det traditionelle billede af et trafikselskab, og fortsætter rejsen mod at blive et samlingspunkt for mobilitet i Nordjylland. Vi skaber sammenhæng både i hverdagen og i weekenden og bidrager til vækst og trivsel i Nordjylland. Derfor er det vores rolle at binde Nordjylland sammen, og gøre en forskel i nordjydernes hverdag.
Nordjyllands Trafikselskab (NT) er et administrationsselskab, der planlægger kollektiv trafik i Nordjylland indenfor de rammer, som ejerkredsen, der består af Region Nordjylland og de 11 nordjyske kommuner, udstikker.
NT fastlægger ruter og køreplaner for de regionale busser, der kører ud over kommunegrænserne, og for bybusdriften i en række byer samt for Nordjyske Jernbaner. Desuden for lokalruter i alle Nordjyske kommuner bortset fra Aalborg. Aalborg Kommune fastlægger også bybusruter og køreplaner for disse i Aalborg Kommunes afdeling for kollektiv trafik. Køreplanerne godkendes af de enkelte kommuner og af Region Nordjylland, da det er dem, der betaler for kørslen.
Nordjyllands Trafikselskab indgår kontrakter med private vognmænd, kaldet entreprenører, om kørsel på NT's busruter eller flextrafik. Det er dermed entreprenørerne, der varetager den daglige bus- og flextrafik i regionen. Entreprenørerne ejer busserne og flextrafikbilerne, og det er også entreprenørerne der ansætter de chauffører, der skal køre dem.
Togdriften i Nordjylland varetages af henholdsvis DSB, Arriva Tog og Nordjyske Jernbaner.
Hvordan ser NT's økonomi ud.
NT omsætter for ca. 1 milliard kroner årligt. De 11 nordjyske kommuner og Region Nordjylland finansierer 2/3 af udgifterne, hvilket svarer til en samlet bevilling til NT på 815 millioner kroner. Den sidste tredjedel af udgifterne finansieres gennem billetindtægter fra de ca. 31 millioner årlige påstigninger på NT's busser og tog, samt de ca. 1,6 millioner årlige personrejser, der foretages indenfor NT's flextrafik. Billetindtægterne beløber sig til ca. 364 millioner kroner pr. år.
Se NT's årsberetninger for detaljer vedr. økonomi.
Hvem fastlægger billetpriserne?
Nordjyllands Trafikselskab er takstmyndighed i Region Nordjylland. Det er NT, der efter godkendelse hos NT's bestyrelse, DSB og Arriva Tog, bestemmer, hvad det skal koste at rejse med kollektiv trafik indenfor Region Nordjyllands grænser - uanset om du rejser med NT's busser eller med tog. Det vil også sige, at de samme billetter og kort kan bruges på alle NT's ruter og på alle togstrækninger i Region Nordjylland.
Takstændringer vil altid ske på den tredje søndag i januar, og billetpriserne må maksimalt stige med 3,1 % årligt. Dette prisloft er vedtaget i Folketinget og er dermed lovbestemt.
Forordning Nr. 181/2011 af 16. februar 2011 om buspassagerers rettigheder - resumé