Ungdomskort

Et Ungdomskort er et pendlerkort til bus, tog og metro, som du kan købe med rabat, hvis du er studerende på en SU-berettiget ungdoms- eller videregående uddannelse, eller hvis du er mellem 16 og 19 år.

Med et Ungdomskort, kan du rejse, alt det du vil i Nordjylland til en fast lav pris og få rabat på rejser med bus, tog og metro andre steder i landet. Du kan også rejse gratis med Plustur i Nordjylland.

Læs mere eller ansøg om Ungdomskort på ungdomskort.dk.

Fordele med Ungdomskort

Med Ungdomskort får du følgende fordele:

  • Rejs ubegrænset med busser og tog i Nordjylland
  • Rejs ubegrænset mellem din bopæl og uddannelse
  • Rejs gratis med NT’s Plustur
  • Få op til 50% rabat på enkeltbilletter til bus, tog og metro i resten af landet
  • Få rabat på rejser med fjernbus på tværs af Danmark
  • Vælg selv, hvor længe Ungdomskortet skal gælde (fra 30-120 dage)

Læs mere

Op til 50 % rabat

Når du rejser med bus, tog og metro udenfor Nordjylland, fungerer dit Ungdomskort som rabatkort. Tabellen herunder viser, hvilke typer af billetter, du må benytte, når du har et gyldigt Ungdomskort, og hvor meget du kan spare.

IC- og regionaltogBus, Letbane, S-tog, Metro og lokaltog
Du må rejse på børnebillet eller Rejsekort med kundetype barn indenfor lokale takstområder og får op til 50 % rabat. Hvis du rejser imellem to eller flere lokale takstområder, må du rejse på ungdomsbillet eller Rejsekort med kundetype ung og får minimum 25 % rabat.Du må rejse på børnebillet eller Rejsekort med kundetype barn og får op til 50 % rabat.
IC- og regionaltogBus, Letbane, S-tog, Metro og lokaltog
Du må rejse på børnebillet eller Rejsekort med kundetype barn og får op til 50 % rabat.Du må rejse på børnebillet eller Rejsekort med kundetype barn og får op til 50 % rabat.
IC- og regionaltogBus, Letbane, S-tog, Metro og lokaltog
Du må rejse på ungdomsbillet eller Rejsekort med kundetype ung og får minimum 25 % rabat.Du må rejse på ungdomsbillet eller Rejsekort med kundetype ung og får minimum 25 % rabat.

Sådan bestiller du

Studerende
Hvis du går på en ungdomsuddannelse eller videregående uddannelse skal du starte med at søge om godkendelse hos din uddannelsesinstitution. Det gør du på Trin 1 på Ungdomskort.dk. Når du er godkendt, kan du bestille dit Ungdomskort på Trin 2.

Unge på 16-19 år, der ikke er under uddannelse
Hvis du er 16-19 år og ikke under uddannelse, skal du gå direkte til Trin 2 på Ungdomskort.dk for at bestille dit Ungdomskort.

HUSK
Du betaler ved bestilling, og kan betale med de fleste betalingskort. Du kan også oprette en automatisk fornyelsesaftale, så der automatisk kommer nye perioder på dit Ungdomskort. Så skal du ikke selv huske at forny det.

Der er en leveringstid på ca. 14 dage. Når du har modtaget dit kort, kan du bestille nye perioder på MitUngdomskort.dk. Perioderne overføres til dit Ungdomskort, når du checker ind med det.

Du kan blive bedt om ID, så husk at medbringe sundhedskort, kørekort el. lign., når du rejser med os.

Mest stillede spørgsmål om Ungdomskort

Du kan se de aktuelle priser og rabatter på ungdomskort.dk 

Du bestiller dit Ungdomskort på Ungdomskort.dk. Der er to trin i bestillingen, hvis du er studerende, og kun et trin, hvis du er 16-19 år men ikke under uddannelse.

Trin 1 – kun for studerende:
Du skal starte med at søge om godkendelse til at få et Ungdomskort ved at klikke på "Trin 1 - Bliv godkendt til et Ungdomskort" på Ungdomskort.dk.

Trin 2 – for alle:
Når du er blevet godkendt, kan du bestille dit Ungdomskort på MitUngdomskort.dk. Er du 16-19 år og går ikke på en uddannelse, kan du bestille dit Ungdomskort på MitUngdomskort.dk uden godkendelse.

Du skal have følgende klar, når du bestiller dit Ungdomskort:

  • En mailadresse, der er aktiv, og som du tjekker jævnlig.
  • Et MitID i dit eget navn. Hvis du ikke har MitID, kan du bestille det på MitID.dk
  • Et gyldigt betalingskort.

Du kan betale for et Ungdomskort på 2 måder. Automatisk betaling eller engangsbetaling, hvor du betaler for perioderne, når du fornyer dem manuelt.

Hvis du skal have et Ungdomskort for første gang, skal du betale senest 10 dage før, at perioden skal starte. Du modtager en mail/sms, når du skal betale.

Betalingsaftale med Dankort, MasterCard og Visa - for dig der er over 18 år
Hvis du er fyldt 18 år, kan du oprette en betalingsaftale med Dankort, MasterCard eller Visa. Så bliver dit Ungdomskort fornyet og betalt automatisk hver måned.

Betalingsaftale med Dankort, MasterCard og Visa - for dig der er under 18 år
Hvis du er under 18 år, kan du kun betale med engangsbetaling eller lave en betalingsaftale gennem dine forældre/værge. Du skal være fyldt 18 år, for at du selv må oprette en betalingsaftale.

Før dine forældre/værge kan oprette en betalingsaftale til dit Ungdomskort, skal de oprette en delt betalingsaftale på Rejsekort.dk. De gør de på følgende måde:

1.       Forældre/værge opretter eller har i forvejen en brugerprofil på Rejsekort.dk
2.       Forældre/værge logger ind på selvbetjeningen på Rejsekort.dk
3.       Tryk på "Betalingsaftaler"
4.       Tryk på "Opret ny betalingsaftale"
5.       Kryds af i "Nyt betalingskort"
6.       Vælg "NT" og tryk på "OK"
7.       Indtast kreditkortoplysninger
8.       Tryk igen på "betalingsaftaler"
9.       Tryk på "del" ude til højre
10.   Kryds af i "fornyelse og fornyelsesaftale"
11.   Indtast ungdomskortkundes CPR-nummer og rejsekortnummeret på dit Ungdomskort og tryk på "gem"
12.   Log ind på Mitungdomskort.dk
13.   Tryk på "Dine Ungdomskort"
14.   Tryk på "Skift betalingskort"
15.   Kryds af i "betalingsaftaler delt med kort"
16.   Tryk på "Skift betalingskort" og vælg det rigtige.

Engangsbetaling
Hvis du ikke har et MasterCard, Dankort eller Visa, eller blot ønsker at betale manuelt fra fornyelse til fornyelse, kan du lave engangsbetalinger med alle typer af betalingskort. Vi sender dig en sms 5 dage før, at din periode udløber, så du kan nå at få bestilt en ny periode.

Du skal foretage engangsbetalingen senest 30 timer før, at den nye periode skal starte, og derefter skal du checke ind med kortet, for at fornyelsen er gennemført.

Hvis du er tilmeldt automatisk betaling og får nyt betalingskort, skal du huske at opdatere dine betalingsoplysninger på MitUngdomskort.dk.

Hvis dine perioder bliver betalt gennem dine forældres/værges delte betalingsaftale, og de får nyt betalingskort, skal de opdatere deres betalingsoplysninger på selvbetjeningen på rejsekort.dk

Hvis betalingen ikke går igennem, fordi betalingskortet er udløbet eller spærret, sender vi dig i stedet en faktura, som du skal betale. Du kan ikke benytte dit Ungdomskort i perioder, der ikke er betalt for. Der skal du i stedet betale for din transport på anden vis. Når status for perioden står til "Klar til check ind" på MitUngdomskort.dk, er perioden betalt og du kan igen bruge dit Ungdomskort.

Hvis du går på en ungdomsuddannelse, kan du vælge juli måned til, så du kan bruge dit Ungdomskort i juli. Du skal have valgt juli måned til senest den 15. juni på din profil på MitUngdomskort.dk.

Hvis du har valgt juli måned, men fortryder, kan du senest afmelde det på MitUngdomskort.dk den 19. juni.

Hvis du skal i praktik i Nordjylland i forbindelse med din uddannelse, kan du stadig bruge dit Ungdomskort. Hvis du skal i praktik udenfor Nordjylland, skal du have et praktikkort som supplement til dit Ungdomskort.

Sådan får du et praktikkort:

  1. Log ind på Ungdomskort.dk
  2. Gå til trin 1 og klik på "Bliv godkendt til Ungdomskort"
  3. Søg om godkendelse ift. dit praktiksted.
  4. Når du har søgt om godkendelse, skal du bestille et Ungdomskort på MitUngdomskort.dk, der dækker hele praktikperioden.
  5. Når du har bestilt og betalt for Ungdomskortet, kan du bestille et praktikkort til strækningen mellem din bopæl og dit praktiksted.

Leveringstiden for et praktikkort er 14 dage, så søg i god tid inden din praktik starter. Vælger du at få dit praktikkort i DSB's app, er leveringstiden kun 4 dage.

Hvis du mister dit Ungdomskort, skal du bestille et erstatningskort på MitUngdomskort.dk. Det gør du under fanebladet "Dine Rejsekort".

Hvis du har en aktiv periode på dit Ungdomskort, vil den automatisk blive overført til erstatningskortet.

Hvis du har betalt for den periode, hvor du mangler dit Ungdomskort, kan vi udstede et midlertidigt Ungdomskort til dig, så du ikke skal købe billet, mens du venter på erstatningskortet. For at få det skal du kontakte os på telefon 99 34 11 30.

Pause
Hvis dine perioder står på "pause", er det fordi, at du ikke har bestilt Ungdomskort i en periode. Hvis det er en fejl, skal du logge på MitUngdomskort.dk og tilføje de perioder, som du ønsker. Det gør du under fanebladet "Dine ungdomskort", hvor du skal klikke på "Ændre perioder".

Husk at trykke på "Gem" når du har tilføjet de perioder, som du ønsker. Den første dato, du kan vælge, vil ligge 5 dage frem i tiden.

Annulleret
Er dine bestillinger blevet annulleret, skyldes det, at der er sket ændringer i din godkendelse. Du er måske blevet forlænget i den godkendelse, der er fra skolen, eller måske har du skiftet uddannelse. Hvis din godkendelse er annulleret ved en fejl, skal du kontakte dit uddannelsessted.

Vi bruger din mailadresse, når vi skal sende dig vigtig information om dit Ungdomskort. Hvis du få en ny mailadresse, skal du huske at opdatere den på din profil på MitUngdomskort.dk

Har du ikke længere brug for dit Ungdomskort, skal du gå ind på mitungdomskort.dk og slette dine kommende bestillinger. Har du ikke betalt for perioden endnu, kan du annullere din periode ved at logge ind på mitungdomskort.dk og gå ind under detaljer for den periode, du ønsker slettet. Er betalingen gået igennem, skal du kontakte os.

Når du har logget ind på MitUngdomskort.dk, kan du slette oplysninger om adresse og bestillinger ved at gå ind under "Dine oplysninger" og trykke på "slet alt"

Du kan få refunderet dit Ungdomskort, men vær opmærksom på, at der er et refusionsgebyr svarende til 8 dages egenbetaling for at få refunderet en periode på Ungdomskortet. Det betyder, at du som minimum skal have 9 dage tilbage på dit kort.

Når du benytter Ungdomskort, skal du altid checke ind, når du starter din rejse, checke ind, hvis du skifter transportmiddel undervejs og checke ud, når du afslutter din rejse.

Ja. Du kan benytte dit Ungdomskort i alle vores busser - også i natbusserne

Meld din flytning til Folkeregisteret. Vi henter automatisk din adresse derfra.

Hvis du skal have et nyt Ungdomskort i ugerne omkring din flytning, kan du registrere din kommende adresse ved at gå igennem Trin 1 på Ungdomskort.dk og klikke på “Meld flytning". Så sender vi det nye kort til den adresse, du har oplyst.

Hvis du vil benytte dig af tilbuddet, om at få op til 50% rabat på enkeltbilletter eller rejsekortrejser til bus, tog og metro udenfor Nordjylland, skal du fremvise dit Ungdomskort ved billetkøb. Du skal ikke checke ind eller ud med Ungdomskortet. Ved kontrol skal du fremvise Ungdomskortet sammen med billetten.

Du kan rejse til Ungdomspris i tog og til børnepris i busser og metro.

Når du har et Ungdomskort, kan du rejse gratis med Plustur i Nordjylland. Du skal blot vinge af, at du vil udnytte fordelene ved at have Ungdomskort eller Skolekort ved bestilling af Plustur. Så får du turen til 0 kr.

Vi refunderer ikke billetter, som du er blevet nødt til købe, fordi du ikke har fået bestilt og betalt dit Ungdomskort inden for tidsfristen på 12 dage før 1. gyldighedsdato.

Hvis du har bestilt og betalt dit Ungdomskort til tiden, og du ikke har modtaget dit Ungdomskort senest dagen før gyldighedsperioden starter – dvs. senest 12 dage før 1. gyldighedsdato - skal du kontakte os på telefon 99 34 11 30.

Hvis du er fyldt 16 år, kan du få et Ungdomskort for 16-19-årige. Det er dog ikke sikkert, at det er den billigste løsning for dig.

Fandt du ikke svaret?

Skriv til os

Hvis ikke du finder svaret på dit spørgsmål  kan du kontakte os på tlf. 9934 1130, eller skrive til os.

Skriv til os