Gå til Indhold
Log ind på mitNT
  

Er du endnu ikke tilmeldt mitNT, kan du oprette en brugerprofil her.
  • Forside
  • Bus & togtrafik
  • Flextrafik
  • Billetter & priser
  • Trafikinfo
  • Kundeservice

Coronavirus - Covid19


***English below***

Vi overholder alle myndighedernes retningslinjer og anbefalinger, så du trygt kan rejse med vores busser, tog og flextrafik. 

Vi gør fx. ekstra rent og spritter af flere gange dagligt, og vi tager kun passagerer med, indtil busser og tog er hhv. 70% og 50% fyldt jf. myndighedernes retningslinjer. Busser på skoleruter må dog være 100% fyldt. I flextrafikken medtages det antal passagerer, som der er vinduespladser til. Der medtages dog ikke passagerer på forsædet. 

For at kunder og chauffører kan holde så god afstand som muligt, opfordrer vi til, at man så vidt muligt undgår at betale med kontanter. Køb i stedet busbilletten i NT Billet app og på NTbillet.dk. Flextur og Flexhandicap kan bestilles og betales online i Flextrafik app eller på nt.flextrafik.dk.  

For at passe godt på hinanden opfordrer vi til, at alle vores kunder også følger myndighedernes anbefalinger.

Læs mere på coronasmitte.dk

Fra søndag d. 1. august er der ikke længere restriktioner ift. kapaciteten i busser og tog. Det betyder, at vi nu kan byde alle vores kunder tilbage i den kollektive trafik. Kunderne skal dog fortsat anvende mundbind, når de ikke sidder ned. Det vil sige ved ind og udstigning, og hvis de er stående passager.


MUNDBIND/VISIR
Du skal benytte mundbind/visir, når du står op i den kollektive trafik. Det gør du fx. ved af- og påstigning og som stående passager. I flextrafikken skal du også benytte mundbind/visir, når du ledsages af eller får hjælp af chaufføren til fx. ind- og udstigning eller bespænding.

Mundbind/visir skal bæres, så det dækker næse og mund. Kravet gælder døgnet rundt.

Kunder med vejrtrækningsbesvær, nedsat bevidsthedsniveau eller som har fysiske eller mentale svækkelser, der gør, at de ikke selv kan fjerne mundbindet, er fritaget fra kravet. Alle børn under 12 år er også fritaget fra kravet om mundbind.


ANTAL PASSAGERER
For at sikre, at der er god plads mellem kunderne, må vores busser medtage passagerer på alle sæder og halvdelen af de ståpladser, som bussen er godkendt til. Det svarer til ca. 70%. I togene medtager vi passagerer på samtlige sæder. Det svarer til ca. 50%. Busser på skoleruter må være 100% fyldte. Hvor mange, der helt præcist må være ombord, afhænger af bussens/togets størrelse, og hvad den/det er godkendt til. 

Vi tilstræber at have nok plads til alle, men det kan ske, at bussen må køre forbi uden at standse, fordi der allerede er det antal kunder med, som der maksimalt må være.  I de tilfælde vil bussen skilte med fyldt bus.



REFUSION FOR PENDLERKORT
Efter regeringens seneste anbefalinger og tiltag, gælder det fra den 18. september 2020  til og med den 31.08.2021,  at Pendlerkort refunderes gebyrfrit uden 8 dages fradrag.  Kontakt Rejsekort Kundecenter telefonisk på 70 11 33 33 for refusion.

REFUSION FOR UNGDOMSKORT
Hvis din uddannelsesinstitution har lukket for fremmøde som følge af coronarestriktioner, kan du  få refusion for dit Ungdomskort, indtil uddannelsesstedet åbner igen. Send en mail til periodekort@NTmail.dk med navn, stamkortnummer og angivelse af, hvilken periode skolen/uddannelsesstedet har været lukket.  
Bruger du dit Ungdomskort til øvrige rejser i perioden, kan du IKKE søge refusion.

I emnelinjen skal du skrive:  REFUSION UNGDOMSKORT. Du skal først sende os mailen, når din uddannelsesinstitution/skole er genåbnet.
Sidste frist for ansøgning om refusion er den 01.06.21.

Du kan dog stadig ansøge om refusion , hvis et sogn lukker ned og det bevirker, at dit uddannelsessted er midlertidigt lukket. Send en mail til periodekort@ntmail.dk, når dit uddannelsessted er genåbnet. Sidste frist er 30.06.2021. 

OBS: Det er ikke muligt at søge halv refusion,  hvis du iht. udmeldingerne d. 24.02.21, kun har været/er på uddannelse/i skole hver anden uge. 

Det må forventes, at udbetalingerne kommer til at strække sig henover de næste tre måneder. 

REFUSION ØVRIGE BILLETTER
Øvrige billetter og kort kan refunderes efter de almindeligt gældende regler for tilbagebetaling og refusion.


BETALING
Vi opfordrer til, at man så vidt muligt undgår at betale med kontanter, men i stedet benytter Rejsekort, Pendlerkort eller Ungdomskort eller køber sin billet i NT Billet app eller på NTbillet.dk. 

Skal du med Flextur eller Flexhandicap kan du bestille og betale turen i app'en Flextrafik eller på nt.flextrafik.dk



FLEXTUR, PLUSTUR og FLEXHANDICAP
Du skal benytte mundbind/visir, når du står op i den kollektive trafik. Det gør du fx. ved af- og påstigning og som stående passager. I flextrafikken skal du også benytte mundbind/visir, når du ledsages af eller får hjælp af chaufføren til fx. ind- og udstigning eller bespænding. 

Mundbind/visir skal bæres, så det dækker næse og mund. Kravet gælder døgnet rundt.

Kunder med vejrtrækningsbesvær, nedsat bevidsthedsniveau eller som har fysiske eller mentale svækkelser, der gør, at de ikke selv kan fjerne mundbindet, er fritaget fra kravet. Alle børn under 12 år er også fritaget fra kravet om mundbind.

Du må ikke benytte Flextur, Plustur og Flexhandicap, hvis du er smittet eller har symptomer på covid-19.  

Vi kører med færre kunder pr. vogn end normalt. Du kan få udleveret mundbind i vognen, hvis du har glemt dit eget.



REJSEGARANTI
Rejsegarantien for busser og tog er gældende dog med den undtagelse, at vi endnu ikke må medtage fuld kapacitet i vores busser grundet retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen, og derfor kan det undtagelsesvis ske, at bussen er for fyldt til at måtte tage flere passagerer med.




*** ENGLISH VERSION ***

At Nordjyllands Trafikselskab (NT) we comply with all government guidelines and recommendations, so you can travel safely with our busses, trains and flextrafik (demand responsive transport like e.g. Flextur).

We clean and sanitise all vehicles several times a day, and we only allow passengers onboard until busses are 70% full and trains are 50% full. We dog however allow 100% filled school busses. 

In order to take good care of each other, we encourage all our customers to also follow the authorities' recommendations. 

From August 1st there is no longer restrictions regarding diminished capacity on buses and trains. Therefore we can welcome all our customers back in public transport. Remember that passengers on public transport must wear a face mask or visor - this can be removed only when seated.


FACE MASK OR SHIELD
You must wear a face mask or visor when standing in all public transport.The requirement applies around the clock. The requirement to wear a face mask or visor does not apply to children below the age of 12, persons with a reduced level of consciousness or a physical or mental weakness or  similar things that can make them unable to wear a face mask or visor. 

If you are not exempt from wearing a face mask or visor, you can be asked to leave the vehicle


PAYMENT
Please avoid cash payments on our bussens. Use Rejsekort, Season Pass or Ungdomskort instead or buy your ticket at NTtickets.com or in the app NT Tickets. 



Kundeinformation

Tlf. 98 11 11 11

Åbningstider - Kundecenter

Se under Kundeservice

Administration

Nordjyllands Trafikselskab
John F. Kennedys Plads 1R, 3.sal
Postboks 1359
9000 Aalborg

Tlf. 99 34 11 11
Fax 99 34 11 01

Åbningstider - Adm.

Man - fre kl. 8.00 - 15.00
Lør, søn- og helligdage lukket
Lukket mellem jul og nytår.

currentscheduleslist.aspx