Gå til Indhold
Log ind på mitNT
  

Er du endnu ikke tilmeldt mitNT, kan du oprette en brugerprofil her.
  • Forside
  • Bus & togtrafik
  • Flextrafik
  • Billetter & priser
  • Trafikinfo
  • Kundeservice

FAQ


Her kan du få svar på de oftest stillede spørgsmål om Ungdomskort på Rejsekort

Ungdomskortet er til dig, der er i gang med en SU-berettiget ungdomsuddannelse eller videregående uddannelse. Du kan også få et Ungdomskort, hvis du ikke er under uddannelse, men er mellem 16 og 19 år.

Med et Ungdomskort får du ubegrænset transport i hele Nordjylland samtidig med, at du sparer penge, hvis du rejser udenfor Nordjylland. Ungdomskortet er tit den billigste løsning - men ikke altid.

Du kan se prisen for et Ungdomskort her og normalprisen for Pendlerkort her.

Klik her for vejledning til bestilling af dit første Ungdomskort. Fremover skal du blot bestille nye gyldighedsperioder på MitUngdomskort.dk. Disse overføres til dit Ungdomskort, når du checker ind med det.

Hvordan bestiller jeg et Ungdomskort?

Den første gang du bestiller et Ungdomskort, gør du det via ungdomskort.dk. Her finder du også mere information om Ungdomskort. Derefter går du til bestilling og betaling på MitUngdomkort.dk

For dig på en ungdomsuddannelse eller videregående uddannelse
Er du under uddannelse, skal du først godkendes på ungdomskort.dk (under trin 1). Hvis du mod forventning ikke får en godkendelse, skal du kontakte dit uddannelsessted. Når du er godkendt til at få et Ungdomskort, kan du gå videre til bestillingen på MitUngdomskort.dk (under trin 2)

For dig som er 16-19 år, og ikke går på en uddannelse 
Du behøver ingen godkendelse, og kan gå direkte til bestilling på MitUngdomskort.dk (under trin 2)
For at du kan bestille et Ungdomskort, skal du have et NemID. Hvis ikke du har et, kan det bestilles på NemID.nu 

Jeg har ikke modtaget et Ungdomskort. Kan jeg få refusion for billetter?

NT refunderer ikke billetter, som du har købt, fordi du ikke har fået bestilt og betalt dit Ungdomskort inden for tidsfristen på de 12 dage før 1. gyldighedsdato.

Stiger du på bussen uden gyldigt Ungdomskort, skal du købe billet på anden vis fx i app'en NT Billet eller på NTbillet.dk.

NT refunderer ikke kontrolafgifter, der er givet pga. ugyldigt Ungdomskort.

Hvis du har bestilt og betalt dit Ungdomskort til tiden, som er 12 dage før 1. gyldighedsdato, så kontakt NT på 99 34 11 30, hvis du ikke har modtaget dit kort, før 1. gyldighedsdag.

Kan jeg få et Ungdomskort, hvis jeg går i 10 kl.?

Hvis du er fyldt 16 år, kan du få et Ungdomskort for 16-19-årige. Det er dog ikke sikkert, at det er den billigste løsning for dig. Læs mere om prisen på ungdomskort.dk og se priserne på helt almindelige Pendlerkort her

Skal jeg medbringe legitimation, når jeg rejser?

Ja. Der er ikke billede på Ungdomskort på rejsekort, og derfor kan du blive bedt om at legitimere dig ved kontrol. Medbring derfor sundhedskort, sygesikringsbevis, kørekort, pas eller lignende, når du rejser.

Hvor lang tid går der, fra jeg bestiller, til jeg modtager mit kort?

Der er en leveringstid på 12-14 dage for Ungdomskort på Rejsekort. Husk derfor at bestille i god tid.

Du skal være opmærksom på, at det første Ungdomskort først bliver lavet, når din betaling er registreret. Når betalingen er modtaget, vil status gå fra at være "bestilt" til at være "under produktion" på MitUngdomskort.dk ud for den første periode, du har bestilt.

Hvordan betaler jeg for et Ungdomskort?

Du kan betale for et Ungdomskort på 2 måder. Automatisk betaling eller engangsbetaling (dvs. at du betaler for perioderne enkeltvis fra gang til gang.

Er det første gang, du skal have et Ungdomskort på Rejsekort, skal du være opmærksom på, at du skal betale senest 10 dage før, at perioden skal starte. Du modtager en mail/sms, når du skal betale. 

Det er vigtigt, at du betaler hurtigst muligt, da Ungdomskortet først laves og sendes med posten, når betalingen er gennemført.

Betalingsaftale - med Dankort, MasterCard og Visa - for dig der er over 18 år
Hvis du ønsker, at dit Ungdomskort bliver betalt automatisk hver måned, kan du oprette en betalingsaftale, når du bestiller. Det kræver blot, at du har et af ovenstående kort. Du skal være fyldt 18 år for at kunne oprette en betalingsaftale.

Pengene vil automatisk blive reserveret på dit betalingskort 5 dage før 1. gyldighedsdato, men vi trækker først pengene, når du aktiverer perioden ved check ind i bussen eller på stationen. 

Får du et nyt betalingskort, skal du huske at ændre betalingsoplysningerne på MitUngdomskort.dk

Betalingsaftale - med Dankort, MasterCard og Visa - for dig der er under 18 år
Er du under 18 år, har du kun mulighed for at vælge engangsbetaling, når du bestiller dit ungdomskort. Dette skyldes, at vi ikke opretter betalingsaftaler med unge under 18 år. 

Når du har modtaget dit Ungdomskort, har du til gengæld mulighed for at ændre din betalingsmåde. Du kan fx lave en betalingsaftale via dine forældre/værge. Forældre/værge skal først oprette en delt betalingsaftale på selvbetjeningen på Rejsekort.dk på følgende måde, for derefter at kunne lave en betalingsaftale for dit Ungdomskort:

1. Forældre/værge opretter eller har i forvejen en brugerprofil på Rejsekort.dk

2. Forældre/værge logger ind på selvbetjeningen på Rejsekort.dk
2.1. Tryk på "Betalingsaftaler"
2.2. Tryk på "Opret ny betalingsaftale"
2.3. Kryds af i "Nyt betalingskort"
2.4. Vælg "NT" og tryk på "OK"
2.5. Indtast kreditkortoplysninger
2.6. Tryk igen på "betalingsaftaler"
2.7. Tryk på "del" ude til højre
2.8. Kryds af i "fornyelse og fornyelsesaftale"
2.9. Indtast ungdomskortkundes CPR-nummer og rejsekortnummeret på hans/hendes Ungdomskort og tryk på "gem"

3. Log ind på Mitungdomskort.dk
3.1. Tryk på "Dine Ungdomskort"
3.2. Tryk på "Skift betalingskort"
3.3. Kryds af i "betalingsaftaler delt med kort"
3.4. Tryk på "Skift betalingskort"

Pengene vil automatisk blive reserveret på din forældre/værges kreditkort 5 dage før 1. gyldighedsdato, men vi trækker først pengene, når du aktiverer perioden ved at checke ind i en bus eller på stationen. 

Får din forældre/værge et nyt betalingskort, skal de huske at ændre kortoplysningerne på deres selvbetjeningsside på Rejsekort.dk, og du skal bagefter huske at ændre det på MitUngdomskort.dk

Engangsbetaling
Ønsker du at betale manuelt hver måned, eller har du ikke et Mastercard, Dankort eller Visakort, kan du foretage engangsbetalinger. Her kan alle betalingskort benyttes. Vi sender dig en sms 5 dage før, at den næste periode skal starte, så du har nogle dage til at få lavet din betaling. 

Du skal være opmærksom på, at du skal betale senest 30 timer før, at perioden skal starte, og at du skal foretage et check ind i bussen eller på stationen med kortet, for at oplysningerne om betaling overføres til kortet.

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg har fået nyt betalingskort?

Har du valgt at tilmelde dig automatisk betaling på MitUngdomskort.dk og får et nyt betalingskort, skal du hurtigst muligt gå ind og ændre dine betalingskort-oplysninger.

Er du under 18 år og har en delt betalingsaftale, hvor betalingskortet er udløbet, skal betalingsoplysningerne opdateres på forælder/værges selvbetjeningsside på Rejsekort.dk
Perioden vil stadig være gyldig til at rejse på, hvis status står som "under produktion" eller "udstedt" på MitUngdomskort.dk. Husk at du bagefter skal ændre betalingskortoplysningerne på MitUngdomskort.dk

Har du en betalingsaftale eller en delt betalingsaftale, og betalingen ikke går igennem, fordi betalingskortet er udløbet eller spærret, modtager du en besked om, at din betalingsaftale har en fejl. Du vil modtage en faktura, som du skal betale. Efterfølgende skal du opdatere betalingsoplysningerne på MitUngdomskort.dk

Jeg skal (ikke) bruge mit Ungdomskort i juli måned

Går du på en ungdomsuddannelse, kan du vælge juli måned til, så du kan bruge dit Ungdomskort i juli måned. Det skal du have gjort senest den 15. juni på din profil på MitUngdomskort.dk

Har du valgt juli måned til men fortryder, skal du huske at afmelde bestillingen på MitUngdomskort.dk senest den 19. juni.

Jeg skal i praktik - hvad skal jeg gøre ift. mit Ungdomskort?

Skal du i praktik i forbindelse med din uddannelse, og ligger praktikstedet udenfor Nordjylland? Så kan du få et praktikkort som supplement til dit Ungdomskort. Ligger dit praktiksted i Nordjylland, dækker Ungdomskortet fra NT dit rejsebehov, da du frit kan rejse i alle NT's zoner med det.

For at du kan få et praktikkort, skal du bestille og betale for et Ungdomskort. Praktikkortet er gratis.

Sådan bestiller du det:
  • Gå ind på ungdomskort.dk
  • Klik på "Bliv godkendt til Ungdomskort"
  • Sørg for at du er godkendt til både uddannelse og praktik.
  • Når du har søgt om godkendelse, skal du bestille et Ungdomskort på MitUngdomskort.dk
  • Du skal først bestille og betale for et Ungdomskort til Nordjylland, inden du kan bestille et praktikkort.
Det er vigtigt, at du sikrer dig, at dit Ungdomskort dækker hele den periode, du skal i praktik. Ellers kan du ikke få et praktikkort.

Vær opmærksom på, at leveringstiden for et praktikkort er 14 dage, så søg i god tid inden din praktik starter. Vælger du at få dit praktikkort på DSB's app, er leveringstiden 4 dage.

Hvorfor skal jeg oplyse en mailadresse?

Vi bruger din mailadresse til at sende dig vigtig information om dit Ungdomskort. Det er derfor rigtig vigtigt, at du jævnligt tjekker din mail og din uønsket post.

Får du ny mailadresse, skal du huske at ændre mailadressen på din profil på MitUngdomskort.dk

Hvornår skal jeg checke ind og ud?

Ungdomskort på rejsekort opfører sig som et almindeligt Rejsekort. Derfor skal du altid huske at checke ind ved rejsens begyndelse og ved skifte til et nyt transportmiddel. Husk at checke ud, når du er færdig med din rejse. 

Kan jeg benytte mit Ungdomskort i natbussen?

Ja. Du kan benytte dit Ungdomskort i alle vores busser - også i natbusserne

Jeg skal ikke længere bruge mit Ungdomskort. Hvad gør jeg?

Har du ikke længere brug for dit Ungdomskort, skal du gå ind på MitUngdomskort.dk og slette dine kommende bestillinger. Har du ikke betalt for perioden endnu, kan du annullere din periode ved at gå ind under detaljer for den periode, du ønsker slettet. Er betalingen gået igennem, skal du kontakte NT. 

Hvis dit Ungdomskort skal refunderes, vil der blive fratrukket et gebyr svarende til 8 dage af dagsprisen.

Pengene betales tilbage til din NemKonto, i løbet af 14 dage.

Jeg har mistet mit Ungdomskort - hvad gør jeg?

Mister du dit Ungdomskort, skal du bestille et erstatningskort på MitUngdomskort.dk. Det gør du under fanebladet "Dine Rejsekort". 

Hvis du har en aktiv periode på dit Ungdomskort, vil den automatisk blive overført til det nye kort.

Når du har bestilt dit erstatningskort, kan du kontakte NT på telefon 99 34 11 30, hvis du har behov for et midlertidigt Ungdomskort.

Hvorfor er mine bestillinger annulleret/sat på pause?

Hvis dine perioder står på "pause", er det fordi, at du ikke har bestilt Ungdomskort i denne periode.

Du skal hurtigst muligt logge ind på MitUngdomskort.dk og tilføje de perioder, som du ønsker. Det gør du under fanebladet "Dine ungdomskort" og klikke på "Ændre perioder". 

Husk at trykke på "Gem" når du har tilføjet de perioder, som du ønsker. Den første dato du kan vælge, vil ligge 5 dage frem i tiden. 
 
Er dine bestillinger annulleret, skyldes det, at der er ændringer i din godkendelse. Du er måske blevet forlænget i den godkendelse, der er fra skolen, eller måske har du skiftet uddannelse. Hvis din godkendelse er annulleret ved en fejl, skal du kontakte dit uddannelsessted.

Hvornår skal jeg betale for en ny periode?

Hvis du har valgt at betale med engangsbetaling, vil du få en påmindelse 5 dage før 1. gyldighedsdato i den næste periode. Du skal betale senest 30 timer før 1. gyldighedsdato.

Hvis du har en betalingsaftale, foregår betalingen automatisk. Pengene vil blive reserveret på dit betalingskort 5 dage før 1. gyldighedsdato. 

Pengene bliver trukket, når du foretager et check ind på dit Ungdomskort i en bus eller på en station.

Jeg er flyttet - hvad skal jeg gøre?

Meld altid flytning til folkeregisteret. Vi henter automatisk din adresse derfra. 

Har du brug for et nyt Ungdomskort i ugerne omkring din flytning, kan du registrere din kommende adresse i godkendelsessystemet - trin 1 via knappen "meld flytning". Så sender vi det nye kort til den adresse, du har oplyst.



Kundeinformation

Tlf. 98 11 11 11

Åbningstider - Kundecenter

Se under Kundeservice

Administration

Nordjyllands Trafikselskab
John F. Kennedys Plads 1T, 3.sal
Postboks 1359
9000 Aalborg

Tlf. 99 34 11 11

Åbningstider - Adm.

Man - fre kl. 8.00 - 16.00
Lør, søn- og helligdage lukket
Lukket mellem jul og nytår.