Log ind på mitNT
 
  

Er du endnu ikke tilmeldt mitNT, kan du oprette en brugerprofil her.
 
  

Er du endnu ikke tilmeldt mitNT, kan du oprette en brugerprofil her.
 

NT skruer op for selvbetjeningen


Den 1. marts 2018 ændrer periodekortet form og bliver en del af rejsekortet. Det sker som et led i en større digitaliseringsstrategi, hvor Nordjyllands Trafikselskab (NT) vil gøre det både nemt og bekvemt for de rejsende med den kollektive trafik at anskaffe og forny rejsedokumentation:


- Ligesom i alle andre dele af samfundet bliver vi også mere og mere digitale, og det kommer jo heldigvis alle til gavn. Hele tanken med at digitalisere services og billettering er jo netop at gøre købsoplevelsen så let og brugervenlig for vores kunder som overhovedet mulig - og nu er turen altså kommet til det traditionelle periodekort, forklarer Mette Henriksen, der er chef for kunder og salg hos NT.


Periodekortet vil blive udskiftet med to nye rejsekorttyper, som let kan bestilles og fornyes gennem digitale selvbetjeningsløsninger. Der er tale om et såkaldt rejsekort med pendler kombi, som forener fordelene fra det personlige rejsekort med det traditionelle periodekort, og et pendlerkort, der udgør en digital pendant til periodekortet i pap og papir.
Hensyn til personfølsomme oplysninger


Digitaliseringen af det traditionelle periodekort betyder dermed, at kunderne ikke længere skal møde op ved NTs salgssteder fordelt rundt i de nordjyske kommuner, hvor man i dag kan få udstedt periodekort. Derfor har NT besluttet at opsige samarbejdet med de 22 tilbageværende salgssteder ved udgangen af februar 2018.


- Det er selvfølgelig altid beklageligt at skulle afslutte en række gode samarbejder. Kunderne anvender dog i stigende grad digitale løsninger, både når det gælder indkøb af typiske forbrugsvarer såsom tøj og elektronik, men altså også transport. Derfor er det vigtigt for os at kunne levere vores services på en samlet digital platform, som kunderne let kan tilgå hjemme fra sofaen, eller når de er på farten, siger Mette Henriksen.


I henhold til hvidvaskningsloven skal brugere af rejsekortet oprette sig med CPR-nummer. Kombineret med de skærpede lovkrav i forhold til håndtering af personfølsomme oplysninger, der har virkning fra den 25. maj næste år, betyder det imidlertid, at samarbejdet med salgsstederne ikke kan fortsætte:


- Digitaliseringen af periodekortet ændrer fuldstændig rammerne for vores samarbejde med salgsstederne, og det bliver kun mere komplekst med den nye persondatalov. Vi kan ikke forvente, at salgsstederne er gearet til at håndtere personfølsomme oplysninger. Udviklingen betyder derfor, at vi er nødsaget til at opsige samarbejdet med salgsstederne, forklarer Mette Henriksen.

Dialog med borgerservice
Hun lægger dog ikke skjul på, at nogle befolkningsgrupper vil kunne opleve udfordringer med den digitale omvæltning:


- Der vil være en lille gruppe af vores kunder, der vil blive generet af lukningen af salgsstederne. Vi gør dog alt, hvad vi kan, for at overgangen bliver så let som mulig for alle. Netop derfor er vi gået i dialog med borgerservice i de enkelte nordjyske kommuner for at give borgerne mulighed for at henvende sig her, eftersom at Borgerservice-afdelingerne er fuldt ud rustet til at kunne håndtere personfølsomme oplysninger, siger Mette Henriksen og fortsætter:


- Desuden vil det fortsat være muligt at købe kontantbilletter i både bus og tog, så vi har med andre ord ikke helt afskaffet den fysiske billet. Det er dog samtidig vigtigt at pointere, at eksempelvis ældre borgere i Nordjylland er dem, som er mest glade for rejsekortet, og vi forventer derfor ikke stor modvilje fra vores kunder. Snarere tværtimod, da det jo for eftertiden kun vil blive nemmere, at rejse med den kollektive trafik, slutter hun.


Det vil fortsat være muligt at købe billet i NT's webshop. Desuden lancerer NT en ny app i det nye år, der skal give kunderne endnu flere selvbetjeningsmuligheder. Derudover er NTs kundecenter altid klar på at hjælpe på telefonen eller i deres betjente salg i Kennedy Arkaden i Aalborg




Kundeinformation
Tlf. 98 11 11 11

Åbningstider - Kundecenter
Se under Kundeservice

Administration
Nordjyllands Trafikselskab
John F. Kennedys Plads 1R, 3.sal
Postboks 1359
9000 Aalborg

Tlf. 99 34 11 11
Fax 99 34 11 01

Åbningstider - Adm.
Man - fre kl. 8.00 - 15.00
Lør, søn- og helligdage lukket
Lukket mellem jul og nytår.

NT anvender cookies
Vi benytter cookies til at få websitet til at fungere optimalt. Cookies anvendes primært til trafikmåling via Google Analytics, men ligeledes til at analysere brugen af vores hjemmeside, så vi løbende kan forbedre funktion og indhold.
Du accepterer brugen af cookies ved at klikke luk eller klikke videre på websitet. Læs mere om Cookies


OK

currentscheduleslist.aspx sitelist.html