Log ind på mitNT
 
  

Er du endnu ikke tilmeldt mitNT, kan du oprette en brugerprofil her.
 
  

Er du endnu ikke tilmeldt mitNT, kan du oprette en brugerprofil her.
 

NT forenkler rejsegaranti


Nordjyllands Trafikselskab indfører nye regler for rejsegaranti mandag den 10. december. Det betyder, at der fremover er rejsegaranti, hvis en nordjyske bus, flextrafikvogn eller et af de blå tog fra Nordjyske Jernbaner er skyld i, at man bliver mere end 20 minutter forsinket


Med tre forskellige rejsegarantiordninger med forskel på reglerne og forskel på, hvad man har krav på i kompensation alt efter, om man kører med bus, flextrafik eller tog og hvilken billettype, man benytter, har det været svært at finde ud af, hvad man skulle forholde sig til. Det erkender NT, som nu er klar med en ny og langt enklere rejsegarantiordning, som er helt i tråd med NT's vision om at skabe god og sammenhængende mobilitet i det nordjyske.


"NT er i gang med en transformation fra trafikselskab til mobilitetsselskab, hvor der er god sammenhæng mellem de forskellige transportformer. Derfor er det helt naturligt, at vi ændrer vores rejsegarantiordning, så den i langt højere grad end tidligere afspejler, at der ER god sammenhæng mellem vores tog, busser og flextrafik. Samtidig sikrer vi, at reglerne forenkles, så de er ens for alle uanset transportform," fortæller NT's chef for kunder og salg, Mette Henriksen.


Med den nye ordning ensrettes kriterierne for at være omfattet af NT Rejsegaranti, så den gælder ved forsinkelser på mere end 20 minutter, uanset om man rejser med bus, tog eller flextrafik. I dag er der først rejsegaranti for togrejsende, hvis toget er mindst 30 minutter forsinket. Og det er især de togrejsende, der mærker en forbedring med ændringen, da reglerne for rejsegaranti for bus- og flextrafikrejsende i forvejen gælder ved forsinkelser på mere end de 20 minutter.


Større valgfrihed
Det er ikke kun kriterierne for, hvornår man kan benytte NT Rejsegaranti, der bliver ændret. Der bliver også ændret på, hvad man kan få i kompensation, så det også på dette punkt bliver mere enkelt at gennemskue, hvad man har krav på.


I dag kan togrejsende med en enkeltbillet fx kun få billetprisen eller en del af den refunderet eller få en ny billet til en anden rejse på samme strækning, mens busrejsende kan vælge mellem refusion for taxa eller kørsel i privatbil op til 50 km.


Fra mandag kan alle togrejsende frit vælge, om de vil have refusion for billetten, have en ny rejse eller om de vil tage en taxa eller blive kørt i privat bil på NT's regning i stedet for. Busrejsende kan fortsat "kun" vælge mellem taxarefusion eller kilometerpenge for kørsel i privat bil. Forskellen skyldes EU-forordningen for jernbanepassagerers rettigheder, som dikterer, at togrejsende skal tilbydes billetrefusion eller en ny rejse. Der findes ikke en lignende forordning for busrejsende.


Fra 50 km. til 350 kr.
Den største ændring for de busrejsende er, at loftet for, hvor meget man kan få refunderet af sine udgifter til taxa, ændres fra 50 km. til 350 kr. NT oplyser, at langt størsteparten af de rejsegarantiudbetalinger for taxarejser, der tidligere er foretaget, er på under 350 kr., så det vil være de færreste, der kommer til at opleve, at de ikke kan få den fulde taxarejse dækket.


"Vi ændrer loftet for taxarefusion fra 50 km. til 350 kr. for at skabe større gennemsigtighed. Står man med en taxabon i hånden, er det lettere at forholde sig til en pris end at regne ud hvornår på turen, man har krydset 50 kilometersgrænsen. Ser vi på historikken, vil langt de fleste kunder få dækket hele deres taxatur, da langt de fleste af vores tidligere udbetalinger er på under 350 kr.", siger Mette Henriksen.


Ændringerne i, hvad der gives i kompensation, skal også ses som et forsøg på at skabe enkelhed og sammenhængskraft i den kollektive trafik.


"Der skal ikke kun være sammenhæng, når vi kører efter planen men også, hvis vi ikke gør. Med forenklede regler og større valgfrihed sikrer vi, at det er både let og enkelt for vores kunder at gennemskue, hvad de har krav på," uddyber Mette Henriksen.




Kundeinformation
Tlf. 98 11 11 11

Åbningstider - Kundecenter
Se under Kundeservice

Administration
Nordjyllands Trafikselskab
John F. Kennedys Plads 1R, 3.sal
Postboks 1359
9000 Aalborg

Tlf. 99 34 11 11
Fax 99 34 11 01

Åbningstider - Adm.
Man - fre kl. 8.00 - 15.00
Lør, søn- og helligdage lukket
Lukket mellem jul og nytår.

NT anvender cookies
Vi benytter cookies til at få websitet til at fungere optimalt. Cookies anvendes primært til trafikmåling via Google Analytics, men ligeledes til at analysere brugen af vores hjemmeside, så vi løbende kan forbedre funktion og indhold.
Du accepterer brugen af cookies ved at klikke luk eller klikke videre på websitet. Læs mere om Cookies


OK

currentscheduleslist.aspx