Log ind på mitNT
 
  

Er du endnu ikke tilmeldt mitNT, kan du oprette en brugerprofil her.
 
  

Er du endnu ikke tilmeldt mitNT, kan du oprette en brugerprofil her.
 

Rejsegaranti


NT har en rejsegaranti, som, i grove træk, dækker omkostninger til transport i taxa eller privat bil op til et vist niveau, hvis vi er skyld i, at du er blevet mere end 20 minutter forsinket. Du finder nærmere information om, hvilke krav der gælder ift. rejsegarantien længere nede på denne side.

Hvis du benytter dig af rejsegarantien skal du selv betale for taxaen eller kørslen i privatbil i første omgang. Efterfølgende sender du dit krav om refusion via vores refusionsblanket. Har du taget en taxa, skal du medsende taxabonen. Tag evt. en kopi til eget brug. Vi dækker rejser på op til 50 km.


Hvor gælder rejsegarantien?

Rejsegarantien er fælles for NT, Midttrafik og Sydtrafik, og derfor er du også omfattet af rejsegarantien ved forsinkelser på over 20 minutter, der skyldes fejl hos to eller flere trafikselskaber. Du skal sende dit refusionskrav til det selskab, der står for den busrute, som er skyld i forsinkelsen.

Rejsegarantien gælder samtlige af NTs, Midttrafiks og Sydtrafiks busser og tog på Hirtshalsbanen, Skagensbanen, Vestbanen, Lemvigbanen og Odderbanen.

Ud over bybus, metrobus, X Bus, regionalbus og lokalbus er også basisbus, natbus og sommerbus omfattet af rejsegarantien. Det samme gælder telebus, teletaxa og flextur. 


Hvornår gælder rejsegarantien?

Som udgangspunkt gælder rejsegarantien altid, men den kan blive sat ud af kraft i særlige tilfælde. Hvis rejsegarantien sættes ud af kraft, vil det fremgå af nyhederne på denne hjemmeside, og det vil også blive meldt ud til pressen. 

Du kan benytte rejsegarantien i følgende tilfælde:

  • Hvis bussen er mere end 20 minutter forsinket
  • Hvis bussen kører forbi uden at stoppe (selvom du har været ved stoppestedet rettidigt og gjort dig synlig), og der er mere end 20 minutter til næste bus
  • Hvis et busskifte mislykkes pga forsinkelse, og der er mere end 20 minutter til næste bus*

* Rejsegarantien gælder for busskift, der fremgår af køreplanen uanset hvor lang eller kort tid, der er mellem ruternes planlagte ankomst og afgang. For andre busskift (eller skift mellem NT bus og Nordjyske Jernbaner tog) gælder rejsegarantien, når der er mindst 4 minutter mellem planlagt ankomst og afgang. Efter klokken 19.00 og i weekenden gælder rejsegarantien desuden busskift mellem by-, metro- og basisbusser, der afgår med samme minuttal på Aalborg Busterminal.

Rejsegarantien kan sættes ud af kraft i følgende tilfælde. Det er dog langt fra ensbetydende med, at rejsegarantien vil blive sat ud af kraft.

  • Ved force majeure (kraftigt snefald, isslag, kraftig blæst el. lign). I sådanne situationer bør du være særligt opmærksom og tjekke om rejsegarantien gælder, inden du går hjemmefra. 
  • Ved faglig konflikt/arbejdsnedlæggelse blandt chauffører/lokoførere

Rejsegarantien gælder ikke, hvis du kommer for sent fra eller til fly, færger eller tog, der ikke er omfattet af rejsegarantien. Rejsegarantien gælder således ikke den del af din rejse, du ville have udført med fjernbusruter, DSB- og Arriva-tog, fly eller færger.


Hvem er omfattet af rejsegarantien?

Som udgangspunkt er alle kunder, der følger NTs rejseregler, omfattet af rejsegarantien. Der er dog visse undtagelser.

Grupper på 8 personer eller flere, der rejser sammen, er kun omfattet af rejsegarantien, hvis der er reserveret plads i bussen eller toget senest fem hverdagsdøgn før afrejse.

Cykler medtages kun, hvis indstignings- og pladsforholdene i bussen tillader det. Du kan ikke benytte dig af rejsegarantien, hvis du ikke kommer med bussen, fordi du ønsker at medbringe en cykel, og ønsket ikke kan efterkommes på grund af at indstignings- eller pladsforhold ikke tillader det. Dog er der særlige regler for Metro 2 i Aalborg. Læs mere i rejsereglerne.

Kunder med barnevogne og kunder i kørestole er dog omfattet af rejsegarantien hos NT, hvis der ikke er plads i bussen og der er mere end 20 minutter til næste bus, da dette sidestilles med en forbikørsel.


Hvordan benyttes rejsegarantien?

Opfyld betingelserne
Allerførst skal du sikre dig, at du opfylder betingelserne for at være omfattet af rejsegarantien. Hvis du er i tvivl, kan du evt. ringe til NT Kundecenter på 98 11 11 11. Her kan du bl.a. få hjælp til at finde ud af, om der ifølge køreplanen er mere end 20 minutter til næste bus. Du skal dog være opmærksom på, at medarbejderen i telefonen ikke kan hverken be- eller afkræfte, om din bus er så forsinket eller afgået så tidligt, at du er berettiget til rejsegaranti.

Når bussen er færdig med at køre sin rute, er det muligt at opsamle GPS-informationer fra den, så vi efterfølgende kan tjekke data, når vi modtager en anmodning om refusion i forbindelse med rejsegaranti.

Ring efter en taxa eller en ven
Ring direkte til det taxaselskab, du ønsker at anvende eller til én, der kan hente dig i en bil. Alle taxaselskaber kan bruges, og du er selvfølgelig også velkommen til at tage turen i egen bil.

Indsend krav om rejsegaranti
Hvis du har taget en taxa, skal du huske at få taxakvitteringen med, da du skal sende den til os sammen med refusionsskemaet, så det er NT i hænde senest 14 dage efter hændelsen. Hvis du er blevet kørt eller er kørt i egen bil, afregnes der efter statens kilometertakst udfra angivelsen af start- og slutadressen i refusionsskemaet.

Indsættelse på NemKonto
Senest 14 dage efter, at vi har modtaget din anmodning om refusion, får du et svar fra NT vedr. dit krav om rejsegaranti. Hvis du har fået medhold, vil dit tilgodehavende blive indsat på din NemKonto.

Særligt for rejser med teletaxa og flextur
Hvis det er en teletaxa eller en flextur, der er mere end 20 minutter forsinket, så du får brug for rejsegarantien, anbefaler vi, at du først ringer til NTs bestillingscentral på 99 34 11 14, før du ringer efter en taxa.


Refusionsskema




Kundeservice





Hvilket afsnit skal starte med at være foldbar?
2
Kundeinformation
Tlf. 98 11 11 11

Åbningstider - Kundecenter
Se under Kundeservice

Administration
Nordjyllands Trafikselskab
John F. Kennedys Plads 1R, 3.sal
Postboks 1359
9000 Aalborg

Tlf. 99 34 11 11
Fax 99 34 11 01

Åbningstider - Adm.
Man - fre kl. 8.00 - 15.00
Lør, søn- og helligdage lukket
Lukket mellem jul og nytår.

NT anvender cookies
Vi benytter cookies til at få websitet til at fungere optimalt. Cookies anvendes primært til trafikmåling via Google Analytics, men ligeledes til at analysere brugen af vores hjemmeside, så vi løbende kan forbedre funktion og indhold.
Du accepterer brugen af cookies ved at klikke luk eller klikke videre på websitet. Læs mere om Cookies


OK

sitelist.html