Log ind på mitNT
 
  

Er du endnu ikke tilmeldt mitNT, kan du oprette en brugerprofil her.
 
  

Er du endnu ikke tilmeldt mitNT, kan du oprette en brugerprofil her.
 

NT Rejsegaranti


NT Rejsegaranti går i grove træk ud på, at vi dækker omkostninger til transport i taxa eller privat bil op til et vist niveau, hvis vi er skyld i, at du er blevet mere end 20 minutter forsinket med en NT bus eller er pendler (dvs. har periodekort, pendlerkort eller rejsekort på rabattrin 5-7) og rejser med et tog på strækningen Skagen - Frederikshavn eller Hirtshals - Hjørring.


Hvis du benytter dig af NT Rejsegaranti, skal du selv betale for taxaen eller kørslen i privatbil i første omgang. Efterfølgende sender du os en ansøgning om refusion via ansøgningsskemaet.


Har du taget en taxa, skal du medsende taxabonen. Tag evt. en kopi til eget brug. Vi dækker rejser på op til 50 km.


Hvor gælder NT rejsegaranti?

Rejsegarantien er fælles for NT, Midttrafik og Sydtrafik, og derfor er du også omfattet af rejsegarantien ved forsinkelser på over 20 minutter, der skyldes fejl hos to eller flere trafikselskaber. Du skal sende dit refusionskrav til det selskab, der står for den busrute eller togstrækning, som er skyld i forsinkelsen.


Rejsegarantien gælder for kunder i samtlige af NTs, Midttrafiks og Sydtrafiks busser og pendlere, der rejser med tog på strækningen Hirtshals - Hjørring og Skagen - Frederikshavn. Rejsegarantien gælder også kunder, der rejser med tog på Vestbanen, Lemvigbanen og Odderbanen.

Ud over bybus, metrobus, X Bus, regionalbus og lokalbus er også natbus og sommerbus omfattet af NT Rejsegaranti. Det samme gælder telebus, teletaxa, Flexhandicap, Plustur og Flextur.


Hvornår gælder NT Rejsegaranti?

Som udgangspunkt gælder rejsegarantien altid, men den kan blive sat ud af kraft i særlige tilfælde.


Hvis rejsegarantien sættes ud af kraft, vil det fremgå af nyhederne på denne hjemmeside, og det vil også blive meldt ud til pressen.

 
Du kan benytte rejsegarantien i følgende tilfælde:

  • Hvis bussen eller toget er mere end 20 minutter forsinket.
  • Hvis bussen/toget kører forbi uden at stoppe (selvom du har været ved stoppestedet rettidigt og gjort dig synlig), og der er mere end 20 minutter til næste bus eller tog.
  • Hvis et skifte mislykkes pga forsinkelse, og der er mere end 20 minutter til næste bus/tog.*

* Rejsegarantien gælder for skift, der fremgår af køreplanen uanset hvor lang eller kort tid, der er mellem ruternes planlagte ankomst og afgang. For andre skift gælder rejsegarantien, når der er mindst 4 minutter mellem planlagt ankomst og afgang. Efter klokken 19.00 og i weekenden gælder rejsegarantien desuden busskift mellem by-, metro- og basisbusser, der afgår med samme minuttal på Aalborg Busterminal.


NT Rejsegaranti gælder også for togrejsende pendlere, der misser en forbindelse fra et af Nordjyske Jernbaners tog til aftenens sidste bus eller den sidste forbindelse videre med et andet tog fra Nordjyske Jernbaner.


Rejsegarantien kan sættes ud af kraft i følgende tilfælde. Det er dog langt fra ensbetydende med, at rejsegarantien vil blive sat ud af kraft.

  • Ved force majeure (kraftigt snefald, isslag, kraftig blæst el. lign). I sådanne situationer bør du være særligt opmærksom og tjekke om rejsegarantien gælder, inden du går hjemmefra.
  • Ved faglig konflikt/arbejdsnedlæggelse blandt chauffører/lokoførere.

Rejsegarantien gælder ikke missede forbindelser til fly, færger, private fjernbusruter eller DSB og Arriva Tog.


Hvem er omfattet af NT Rejsegaranti?

Som udgangspunkt er alle kunder, der har startet deres rejse i en NT bus eller er pendlere og rejser med tog på strækningerne Hirtshals - Hjørring og Skagen - Frederikshavn, omfattet af NT Rejsegaranti. Der er dog visse undtagelser.


Grupper på 8 personer eller flere, der rejser sammen, er kun omfattet af NT Rejsegaranti, hvis der er reserveret plads i bussen eller toget senest fem hverdagsdøgn før afrejse.


Cykler medtages kun, hvis indstignings- og pladsforholdene i bussen tillader det eller mod reservation af plads til cyklen på NTplads.dk. Du kan ikke benytte dig af NT Rejsegaranti, hvis du ikke kommer med bussen, fordi du ønsker at medbringe en cykel, og ønsket ikke kan efterkommes på grund af at indstignings- eller pladsforhold ikke tillader det. Hvis du har lavet en pladsreservation til din cykel, er du dog omfattet af NT rejsegaranti.


Kunder med barnevogne og kunder i kørestol er omfattet af NT Rejsegaranti, hvis der ikke er plads i bussen eller toget, og der er mere end 20 minutter til næste afgang, da dette sidestilles med en forbikørsel. 


Hvordan benyttes NT Rejsegaranti?

Opfyld betingelserne
Allerførst skal du sikre dig, at du opfylder betingelserne for at være omfattet af rejsegarantien.


Hvis du er i tvivl, kan du evt. ringe til NT Kundecenter på 98 11 11 11. Her kan du bl.a. få hjælp til at finde ud af, om der ifølge køreplanen er mere end 20 minutter til næste bus eller tog. Du skal dog være opmærksom på, at medarbejderen i telefonen ikke kan hverken be- eller afkræfte, om din bus eller dit tog er så forsinket eller afgået så tidligt, at du er berettiget til NT Rejsegaranti.

Når bussen/toget er færdig med at køre på ruten/strækningen, er det muligt at opsamle GPS-informationer, så vi efterfølgende kan tjekke data for om bussen/toget har været forsinket undervejs, når vi modtager en ansøgning om refusion i forbindelse med NT Rejsegaranti.


Ring efter en taxa eller en ven
Ring direkte til det taxaselskab, du ønsker at anvende eller til én, der kan hente dig i en bil. Alle taxaselskaber kan bruges, og du er selvfølgelig også velkommen til at tage turen i egen bil.

Indsend ansøgning om NT Rejsegaranti
Hvis du har taget en taxa, skal du huske at få taxakvitteringen med, da du skal sende den til os sammen med refusionsskemaet, så det er NT i hænde senest 14 dage efter hændelsen.


Hvis du er blevet kørt eller er kørt i egen bil, afregnes der efter statens kilometertakst udfra angivelsen af start- og slutadressen i refusionsskemaet. Det r bilens fører, der skal søge om NT Rejsegaranti.


Indsættelse på NemKonto
Senest 14 dage efter, at NT har modtaget din ansøgning om refusion, får du et svar på, om din ansøgning er blevet godkendt. Hvis den er godkendt, og du dermed har fået medhold, vil dit tilgodehavende blive indsat på din NemKonto. Du skal oplyse dit CPR-nummer i ansøgningen, for ellers kan vi ikke udbetale pengene til din konto.


Særligt for rejser med teletaxa, Flexhandicap og Flextur
Hvis det er en teletaxa, tur med Flexhandicap eller en flextur, der er mere end 20 minutter forsinket,  anbefaler vi, at du først ringer til den bestillingscentral, som du har bestilt kørslen på, før du ringer efter en taxa. Hvis du har bestilt en Plustur, anbefaler vi også, at du ringer til vores bestillingscentral for flextrafik, før du ringer efter en taxa.


Telefonnumre

Teletaxa 99 34 11 14

Flexhandicap 98 10 15 55

Flextur 99 34 11 34

Plustur 99 34 11 34


Ansøgningsskema




Kundeservice





Hvilket afsnit skal starte med at være foldbar?
2
Kundeinformation
Tlf. 98 11 11 11

Åbningstider - Kundecenter
Se under Kundeservice

Administration
Nordjyllands Trafikselskab
John F. Kennedys Plads 1R, 3.sal
Postboks 1359
9000 Aalborg

Tlf. 99 34 11 11
Fax 99 34 11 01

Åbningstider - Adm.
Man - fre kl. 8.00 - 15.00
Lør, søn- og helligdage lukket
Lukket mellem jul og nytår.

NT anvender cookies
Vi benytter cookies til at få websitet til at fungere optimalt. Cookies anvendes primært til trafikmåling via Google Analytics, men ligeledes til at analysere brugen af vores hjemmeside, så vi løbende kan forbedre funktion og indhold.
Du accepterer brugen af cookies ved at klikke luk eller klikke videre på websitet. Læs mere om Cookies


OK

sitelist.html