Log ind på mitNT
 
  

Er du endnu ikke tilmeldt mitNT, kan du oprette en brugerprofil her.
 
  

Er du endnu ikke tilmeldt mitNT, kan du oprette en brugerprofil her.
 

Basis Rejsetidsgaranti


Kunder, der benytter kontantbillet, mobil-billet, rejsekort (rabattrin 0-4), Travel Pass, print-selv-billet eller Bus & Tog årskort, og som er blevet mere end 30 minutter forsinkede med et tog fra Nordjyske Jernbaner på strækningerne Skagen - Frederikshavn, Hirtshals - Hjørring og Frederikshavn - Skørping kan søge om enten en kontant kompensation eller billet til en ny rejse med Nordjyske Jernbaners tog gennem NT's Basis Rejsetidsgaranti.


Du er ikke omfattet af NT Basis Rejsetidsgaranti, hvis du samtidig er tilmeldt DSB Pendler Rejsetidsgaranti. Der kan kun søges om en type refusion, når du bliver forsinket.


Hvor gælder Basis Rejsetidsgaranti?

Du kan søge om Basis Rejsetidsgaranti, hvis du rejser med tog fra Nordjyske Jernbaner på strækningerne Skagen - Frederikshavn, Hirtshals - Hjørring og Frederikshavn - Skørping og benytter kontantbillet, mobil-billet, rejsekort (rabattrin 0-4), Travel Pass, print-selv-billet eller Bus og Tog årskort.


Basis Rejsetidsgaranti gælder også for missede forbindelser fra et af Nordjyske Jernbaners tog til et andet tog fra Nordjyske Jernbaner eller fra NJ-tog til en af NT's busser.


Hvornår gælder Basis Rejsetidsgaranti?

Basis Rejsegaranti gælder, hvis toget er mindst 30 minutter forsinket, eller hvis du bliver mindst 30 minutter forsinket på en rejse, som starter med Nordjyske Jernbaners tog, og hvor du misser en forbindelse til et andet tog fra Nordjyske Jernbaner eller en af NT's busser/flexture/telebusser eller teletaxi. Dette gælder rejsende, der benytter kontantbillet, mobil-billet, rejsekort (rabattrin 0-4), Travel Pass, print-selv-billet og Bus og Tog årskort


Hvis der er lavet en særkøreplan, er det tiderne i særkøreplanen, som vi beregner kompensationen ud fra.


Basis Rejsetidsgaranti gælder for skift, der fremgår af køreplanen uanset hvor lang eller kort tid, der er mellem ruternes planlagte ankomst og afgang. For andre skift gælder Basis Rejsetidsgaranti, når der er mindst 4 minutter mellem planlagt ankomst og afgang.


Rejsetidsgarantien gælder ikke missede forbindelser til fly, færger, private fjernbusruter eller DSB og Arriva Tog. Rejsetidsgarantien dækker heller ikke udgifter til hotel el. lign. Misser du den sidste bus eller det sidste NJ-tog, kan du i stedet benytte NT Rejsegaranti, som du kan læse mere om her.


Hvad kan jeg få i kompensation?

Du kan enten få en økonomisk kompensation i form af et pengebeløb, der bliver sat ind på din NemKonto, eller en rejsetidsgarantibillet til en ny rejse, hvis toget er 30 minutter forsinket eller mere. Det er ankomsttiden på din bestemmelsesdestination (altså den sidste station eller det sidste stoppested, du ankommer til) og ikke tidspunktet for din afrejse, der afgør, hvor meget du er forsinket.


Størrelsen på den økonomiske kompensation afhænger af, hvor mange minutter, toget er blevet forsinket eller hvor mange minutter, du samlet set er blevet forsinket, hvis din rejse også omfatter et skifte til en NT-bus eller et andet tog fra Nordjyske Jernbaner.


Kompensationen beregnes som en procentdel af billettens pris. Satserne er:

  • 25% af billetprisen, hvis forsinkelsen er på 30 minutter eller mere
  • 50% af billetprisen, hvis forsinkelsen er på 60 minutter eller mere
  • 75% af billetprisen, hvis forsinkelsen er på 90 minutter eller mere
  • 100% af billetprisen, hvis forsinkelsen er på 120 minutter eller mere

Er beløbet på mere end 25 kroner indbetales beløbet på din NEM-konto - ellers udstedes en rejsetidsgarantibillet, som kan benyttes til en ny rejse med Nordjyske Jernbaner. En rejsetidsgarantibillet er gyldig i 6 måneder fra udstedelsesdatoen.


Hvordan søger jeg?

Hvis du er blevet mere end 30 minutter forsinket på en togrejse med Nordjyske Jernbaner eller på en rejse, der er startet med en togtur i et af Nordjyske Jernbaners tog, og du ellers opfylder kravene, kan du søge om Basis Rejsetidsgaranti.


Indsend ansøgningsskema og billet

Ansøgningen kan udfyldes og indsendes online eller via et ansøgningsskema, som indsendes pr. post sammen med billetten. Hvis du indsender din ansøgning pr. post, skal du medsende den ORIGINALE billet eller anden form for dokumentation (fx. screendump af din rejsehistorik fra rejsekort.dk). Ansøgningen skal indsendes senest 14 dage efter den forsinkelse, som du søger kompensation for.


Indsættelse på NemKonto
Senest 14 dage efter, at NT har modtaget din ansøgning om refusion, får du et svar på, om din ansøgning er blevet godkendt.


Hvis den er godkendt, og du dermed har fået medhold, vil dit tilgodehavende blive indsat på din NemKonto. Du skal oplyse dit CPR-nummer i ansøgningen, for ellers kan vi ikke udbetale pengene til din konto. Hvis du har ønsket en rejsetidsgarantibillet, vil du få denne tilsendt i stedet for, at der indsættes et beløb på din konto.


Ansøgningsskema




Kundeservice





Hvilket afsnit skal starte med at være foldbar?
2
Kundeinformation
Tlf. 98 11 11 11

Åbningstider - Kundecenter
Se under Kundeservice

Administration
Nordjyllands Trafikselskab
John F. Kennedys Plads 1R, 3.sal
Postboks 1359
9000 Aalborg

Tlf. 99 34 11 11
Fax 99 34 11 01

Åbningstider - Adm.
Man - fre kl. 8.00 - 15.00
Lør, søn- og helligdage lukket
Lukket mellem jul og nytår.

NT anvender cookies
Vi benytter cookies til at få websitet til at fungere optimalt. Cookies anvendes primært til trafikmåling via Google Analytics, men ligeledes til at analysere brugen af vores hjemmeside, så vi løbende kan forbedre funktion og indhold.
Du accepterer brugen af cookies ved at klikke luk eller klikke videre på websitet. Læs mere om Cookies


OK

sitelist.html