Gå til Indhold
Log ind på mitNT
  

Er du endnu ikke tilmeldt mitNT, kan du oprette en brugerprofil her.
  • Forside
  • Bus & togtrafik
  • Flextrafik
  • Billetter & priser
  • Trafikinfo
  • Kundeservice
Topbanner_Flextrafik

Flexhandicap


Flexhandicap er for personer med et fysisk handicap, blinde og svagtseende. Det er din kommune, der afgør, om du kan benytte handicapkørsel.

Med handicapkørsel bliver du kørt fra adresse til adresse, og du må benytte handicapkørsel, uanset hvad du skal. Flexhandicap er en samkørselsordning, så du kan blive kørt sammen med andre, og I kører muligvis en omvej for at hente eller aflevere nogle af dem.

Flexhandicap omfatter kørsel til fritidsaktiviteter, familiebesøg, indkøb, kulturelle arrangementer mv. og kan benyttes alle ugens dage, hele døgnet.



Godt at vide

  • Du kan køre med handicapkørsel døgnet rundt alle ugens dage. Du skal blot bestille senest 2 timer før ønsket afhentning og max 14 dage før. Vær opmærksom på, at der er særlige regler og bestillingsfrister for kørsel i julen og til nytår.
  • Hvis vi ikke kan hente dig på præcis det ønskede tidspunkt, bliver det højst 15 minutter før og senest 60 minutter senere. Du får oplyst, hvornår vi kan hente dig, ved bestilling.
  • Hvis du skal nå et tog, en lægetid eller noget andet, hvor du skal være fremme til en bestemt tid, skal vi nok sørge for, at du ikke kommer for sent. Du skal blot huske at oplyse, at du skal være fremme på et bestemt tidspunkt, ved bestilling.
  • På rejsedagen skal du stå klar til afhentning fra 5 minutter før til 15 minutter efter det aftalte tidspunkt.
  • Chaufføren kan følge dig til og fra din gadedør. Kommunen kan godkende dig til ekstra service, hvis du fx skal hentes ved din entredør, har brug for at medbringe kørestol eller få ekstra hjælp af chaufføren. Du kan også søge om gratis ledsager ved kommunen, hvis du har særligt behov for hjælp under transporten.
  • Ved fast transportbehov kan du lave en fast aftale. Faste aftaler skal laves telefonisk.
  • Du har 104 ture til rådighed om året.
  • Ønsker du at medbringe kørestol, bagage el. lign., skal dette oplyses ved bestilling

Pris og betaling

Du betaler 4,50 kr. pr. km (minimum 45/65 kr. pr. tur). Medrejsende betaler også 4,50. kr. pr. km. Du får oplyst prisen ved bestilling. Taksterne gælder både ved rejser i Region Nordjylland og til/fra Region Midtjylland.

Minimumsprisen hæves med 20 kr. på hverdage mellem kl. 06.45-08.00 og mellem kl. 13.00-16.00. Udenfor disse perioder er taksten uændret.

Gratis at medbringe børn
Du kan tage op til to børn under 12 år med gratis og medrejsende børn under 15 år betaler halv pris. Turen skal bestilles telefonisk. 

Du kan betale på følgende måder:
  • Betal med betalingskort, når du bestiller via selvbetjening i appen Flextrafik eller på nt.flextrafik.dk
  • Betal kontant til chaufføren eller med betalingskort, når du er steget ind. Hav altid lige penge med, hvis du betaler kontant.

Sådan bestiller du

Du kan oprette dig som kunde og bestille handicapkørsel via selvbetjening på nt.flextrafik.dk eller i appen Flextrafik. Du får 10% rabat på turen, når du bestiller via selvbetjening. 


Du kan også bestille ved at ringe til os på telefon 98 10 15 55. Der er åbent alle dage kl. 8-18. undt. d. 24. december hvor telefonen er lukket for bestilling. 


Handicapkørsel, der krydser regionsgrænsen, kan ikke bestilles via selvbetjening.


Rejser med både handicapkørsel og tog

Skal du rejse til Sønderjylland, Fyn eller Sjælland, skal en del af rejsen ske med tog. Bestil mindst 5 hverdage før afrejse på telefon 9810 1555 kl. 08.00-15.00. Du kan bestille op til to måneder i forvejen.

Hjælpemiddel


Når du bestiller din tur online, kan du max. angive ét hjælpemiddel. Hvis du har mere end ét hjælpemiddel, skal du efter bestilling af din rejse kontakte os på telefon 98 10 15 55 for at tilføje flere hjælpemidler. Rabatture, regionsoverskridende rejser og faste ture skal bestilles telefonisk.


Sådan afbestiller du


  • På nt.flextrafik.dk eller i appen Flextrafik.
  • Ved at ringe til på telefon 98 10 15 55.

Er der mere end 2 timer til din tur, kan du afbestille turen på nt.flextrafik.dk eller på 98 10 15 55.

Er der under 2 timer til din tur, skal du kontakte NT's Callcenter for at afbestille. Ved afbestilling under 2 timer før afgang, vil du fortsat opkræves for turen.


Rejseregler

  • Du kan benytte handicapkørsel på hele turen i Region Nordjylland og Region Midtjylland.
  • Du kan rejse internt i alle regioner i Danmark til samme pris og efter samme regler som hos NT. Kontakt os på telefon 98 10 15 55 for bestilling.
  • Når du bestiller, skal du fortælle os, hvis du medbringer følgende:
  • Medrejsende. Du kan tage op til 5 medrejsende gæster med. Alle skal stå på og af ved samme adresse. 
  • Bagage (svarende til maks. en stor kuffert). Cykler kan ikke medbringes.
  • Kørestol, rollator eller andre hjælpemidler
  • Barnevogn eller autostol til et medrejsende barn (Autostol/selepude skal du selv medbringe og fastspændingen skal følge lovkrav)
  • Førerhunde, servicehunde og små dyr i tasker/bokse kan medbringes gratis.
  • Rabatture kan bestilles til halvdelen af prisen. Eneste forskel er, at du skal bestille turen pr. telefon senest fire timer før ønsket afgang. NT kan finde et tidspunkt på op til to timer før og to timer efter det ønskede afhentningstidspunkt
  • Hvis du har brug for trappetjener, skal du oplyse det ved bestilling. Du skal være godkendt til trappetjener af din kommune. Egenbetaling for trappetjener er 250 kr.*

* Ring til os på telefon 9810 1555 og giv besked, hvis du har bestilt din rejse via selvbetjening.



Forsinkelse og rejsegaranti

Hvis vognen ikke dukker op inden for 15 minutter efter aftalt afhentning, skal du kontakte NT´s Call Center på 98 10 15 55. De kan oplyse dig om, hvornår vognen ankommer. Hvis vognen bliver mere end 35 minutter forsinket efter aftalt afhentningstidspunkt, kan du benyttes NT´s rejsegaranti. Det betyder, at du kan bestille en taxa og få din udgift refunderet.
 
 NT rejsegaranti her.

Rejsegarantien gælder ikke, hvis du kommer for sent til eller fra fly, færger eller DSB- og Arriva-tog.

Interne rejser i andre regioner

Du har mulighed for at rejse internt i alle regioner i Danmark med de priser og regler du allerede kender fra NT.

Bestillingsfristen er senest to timer før og tidligst 14 dage inden afhentning og kørsel betales efter samme princip som en almindelig rejse med Flexhandicap.

Interne rejser i andre regioner kan bestilles på telefon 98 10 15 55 alle dage fra kl. 8.00-18.00.

Vær opmærksom på at bestillingsfristen for rejser og interne rejser i andre regioner i juledagene er 1. december 2022

Landsdækkende rejser

Ved rejser fra Nordjylland og Midtjylland, der kører ud over Region Midtjyllands grænser, er det en forudsætning, at der benyttes handicapvenlige tog eller busser på så stor en del af rejsen som muligt. Der kan ikke bevilges Flexhandicap til hele rejsen. Den del af rejsen, der foretages med bus eller tog, skal du selv betale efter gældende takster. Kørsel til/fra tog/bus betales efter samme princip som en almindelig rejse med Flexhandicap.Du skal bestille den regionsoverskridende rejse fem hverdage før ønsket afrejse.

Landsdækkende rejser bestilles på telefon 98 10 15 55 på hverdage kl. 8.00-15.00.

Vær opmærksom på at bestillingsfristen for landsdækkende rejser i juledagene er 1. december 2022. Vi er kun behjælpelige med den del af rejsen som udføres af FlexHandicap. 

Ansøg om medlemsskab af Flexhandicap


Det er din bopælskommune, som skal godkende dig til Flexhandicap, du skal derfor ansøge din kommune om at blive optaget i ordningen. 


Får du afslag på din ansøgning, har du mulighed for at klage over afslaget.
Du skal sende klagen til din kommune.

Kommune/RegionMailadresseTelefonnummer
Brønderslev Raadhus(a)99454545.dk 99 45 45 45
Frederikshavn borgerservice(a)frederikshavn.dk 98 45 50 00
Hjørring hjoerring(a)hjoerring.dk 72 33 33 33
Jammerbugt raadhus(a)jammerbugt.dk 72 57 77 77
Læsø kommunen(a)laesoe.dk 96 21 30 00
Mariagerfjord raadhus(a)mariagerfjord.dk 97 11 30 00
Morsø kommunen(a)morsoe.dk 99 70 70 00
Rebild raadhus(a)rebild.dk 99 88 99 88
Thisted thistedkommune(a)thisted.dk 99 17 17 17
Vesthimmerland post(a)vesthimmerland.dk 99 66 70 00
Aalborgaalborg(a)aalborg.dk 99 31 31 31

Julekørsel

I julen er der mange, som bestiller ture, og for at vi kan finde vogne til de mange ture, er det nødvendigt, at de bliver bestilt i god tid. Skal du køres d. 24., 25., 26. eller 31. december samt 1. januar, skal du bestille din kørsel i følgende periode:


Den 14. november til 27. november i tidsrummet 08.00-18.00.


Bestil din tur på tlf. 72 48 92 48


Ved kørsel i juledagene kan afhentnings- og afleveringstidspunktet forskydes med op til to timer før og to timer efter det ønskede afhentningstidspunkt. Du får det præcise tidspunkt at vide, når du bestiller. 

Husk at være klar 30 minutter før det oplyste afhentningstidspunkt. 

Du kan ikke bestille kørsel til den 24. og 31. december 2022 via selvbetjeningsløsningen NT.flextrafik.dk eller i app'en Flextrafik. 

Ved spørgsmål kan du kontakte NT's call center tlf. 98 10 15 55 fra 8.00-18.00.

Åbningstider i NT's Call center

Telefonerne i NT's call center er åbne i følgende tidsrum i julen og til nytår:
24.  december er telefonen lukket for bestilling
Alle øvrige dage er der åbent fra 8.00-18.00





Kundeinformation

Tlf. 98 11 11 11

Åbningstider - Kundecenter

Se under Kundeservice

Administration

Nordjyllands Trafikselskab
John F. Kennedys Plads 1T, 3.sal
Postboks 1359
9000 Aalborg

Tlf. 99 34 11 11

Åbningstider - Adm.

Man - fre kl. 8.00 - 16.00
Lør, søn- og helligdage lukket
Lukket mellem jul og nytår.