Log ind på mitNT
 
  

Er du endnu ikke tilmeldt mitNT, kan du oprette en brugerprofil her.
 
  

Er du endnu ikke tilmeldt mitNT, kan du oprette en brugerprofil her.
 
Topbanner_BilletterPriser_1

Ungdomskort


Et ungdomskort er et periodekort til bus, tog og metro, som du kan købe, hvis du er studerende på en SU-berettiget ungdomsuddannelse eller videregående uddannelse, eller hvis du er mellem 16 og 19 år.

Et ungdomskort består af et etui med stamkort med foto og personoplysninger samt et værdiindlæg, som viser, at kortet er betalt og dermed gyldigt. Værdiindlægget skal være det originale. Fotokopier, billeder eller lignende af kortet er ikke gyldige som rejsehjemmel.


Fordele

Med et ungdomskort får du følgende fordele:

  • Du kan rejse ubegrænset mellem din bopæl og dit uddannelsessted
  • Du kan rejse ubegrænset i hele det takstområde, som du bor i (du kan fx. rejse i hele Region Nordjylland, hvis du bor i Region Nordjylland)
  • Du kan rejse med bus og tog internt i andre takstområder til børnetakst
  • Du kan rejse på tværs af takstområder med bus til børnetakst
  • Du kan rejse på tværs af takstområder med DSB og Arriva-tog til ungdomstakst
  • Du kan få rabat på rejser på tværs af landet med fjernbus

Bestilling og betaling

Du bestiller dit ungdomskort på ungdomskort.dk senest 14 dage før, at du skal bruge det. Ungdomskort kan ikke bestilles i NT Kundecenter eller på et salgssted.

Er du studerende, skal din bestilling først godkendes via din uddannelsesinstitution. Først når uddannelsesinstitutionen har godkendt, kan NT producere dit ungdomskort og sende det til dig. Hvis du ikke kan finde din uddannelsesinstitution på listen ved bestilling, skal du kontakte uddannelsesinstitutionen.

Er du 16-19 år og ikke under uddannelse, springer vi godkendelsen hos en uddannelsesinstitution over.


Bank, posthus eller Betalingsservice
Når din bestilling er gået igennem, sender vi et stamkort med dine personlige oplsyninger, et girokort og et etui, som begge dele skal sættes ind i. Girokortet kan du betale i banken eller på posthuset og sætte det ind i etuiet ved siden af stamkortet. Så er dit kort gyldigt, og klar til brug. Kortet er ikke gyldigt, hvis det er betalt via netbank/homebanking. Hvis du vil slippe for at tage på posthuset eller i banken hver gang, du skal betale et nyt girokort, kan du melde det til BetalingsService. Så får du tilsendt et nyt kvitteret girokort fra NT, når det er tid til at forny ungdomskortet.

Dankortbetaling via NTs betalingssystem
Du kan også betale girokortet med dankort via NTs internetbaserede betalingssystem. Hvis du ønsker at betale med dankort via nettet, kan du, efter at have modtaget girokortet og senest 5 hverdage før kortets første gyldighedsdato, gå ind på NTs betalingsside og indtaste alle relevante oplysninger. Så sender vi dig et kvitteret girokort, når betalingen er gennemført. Du modtager kortet ca. 3 dage før dets første gyldighedsdag. Skulle du, mod forventning, ikke have modtaget kortet fra os senest 3 dage før dets første gyldighedsdag, skal du kontakte os pr. mail info[a]NTmail.dk eller telefon 9934 1111.

Når du benytter NTs betalingssystem, bliver dit kort automatisk tilmeldt automatisk genbestilling med betaling via betalingssystemet. Det betyder, at du fremover vil modtage en e-mail med et link til betalingssiden op til hver fornyelse af dit ungdomskort. Når dine betalinger er gennemført, sender vi dig nye kvitterede girokort, som blot skal indsættes i etuiet ved siden af stamkortet.

Du finder betalingssiden her


Hvis du ønsker at benytte dig af internetbetaling, kan du kontakte NT umiddelbart efter, at du har bestilt dit ungdomskort. Dvs. før, at du modtager et girokort. Du kan kontakte os telefonisk (på telefonnummer 9934 1111) eller pr. mail (js(a)NTmail.dk) efter at have bestilt ungdomskortet. Vi skal bruge dit fulde navn, dit CPR-nummer og din mail-adresse.

Er du tilmeldt automatisk genbestilling med betaling via BetalingsService og  ønsker at skifte til betaling via NTs betalingssyetem, skal du huske at give besked til NT, så der ikke trækkes betaling fra både BetalingsService og dit dankort.

BetalingsService
Du kan betale dine periodekort via Betalingsservice. Når du har modtaget det første girokort fra NT, skal du henvende dig til din bank for at få oprettet en BetalingsService-aftale. Hvis du ike længere ønsker at være tilmeldt BetalingsService, skal du opsige betalings-aftalen i din bank.

Det første girokort betales i banken eller på et posthus. Når du har betalt det første kort og er blevet tilmeldt BetalingsService, sender vi et nyt kvitteret girokort til dig hver måned, som du blot skal indsætte i periodekort-etuiet ved siden af stamkortet, så det er synligt.

Betalingen for de nye kort trækkes altid fra din konto via BetalingsService den 1. i måneden.

Hvis dit kort skal have startdato midt i en måned, skal kortet bestilles inden den 15. i måneden før. En eventuel afmelding eller ændring af kortet skal ligeledes ske inden den 15. i måneden, hvis ikke betalingen skal trækkes fra din konto.

Er du tilmeldt automatisk genbestilling med betaling via NTs betalingssystem og  ønsker at skifte til BetalingsService, skal du huske at give besked til NT, så der ikke trækkes betaling fra både BetalingsService og dit dankort.


Pris

Ungdomskort købes for mindst 30 dage og maksimalt 12 måneder. Dog udstedes kort til studerende på en ungdomsuddannelse altid kvartalsvis.

Du finder de aktuelle rabatsatser her.


Flytning

Hvis du flytter uddannelsessted eller bopælskal, og skal rejse i andre zoner end hidtil, skal du søge om et nyt ungdomskort på ungdomskort.dk. Hvis du ikke skal rejse i andre zoner, skal du blot huske at ændre adresse på mitungdomkort.dk, så vi kan sende nye ungdomskort til den rigtige adresse.

Erstatning for mistet kort

Hvis du mister dit ungdomskort, kan du bestille et erstatningskort på mitungdomskort.dk. Det koster et gebyr på 50 kr., som bl.a. dækker evt. porto.

Særlige forhold for 16 til 19 årige

Hvis du er mellem 16 og 19 år og ikke under uddannelse, kan du ikke få et ungdomskort, som gælder til rejser over regionsgrænsen.



Billetter & priser





Hvilket afsnit skal starte med at være foldbar?
2
Kundeinformation
Tlf. 98 11 11 11

Åbningstider - Kundecenter
Se under Kundeservice

Administration
Nordjyllands Trafikselskab
John F. Kennedys Plads 1R, 3.sal
Postboks 1359
9000 Aalborg

Tlf. 99 34 11 11
Fax 99 34 11 01

Åbningstider - Adm.
Man - fre kl. 8.00 - 15.00
Lør, søn- og helligdage lukket
Lukket mellem jul og nytår.

NT anvender cookies
Vi benytter cookies til at få websitet til at fungere optimalt. Cookies anvendes primært til trafikmåling via Google Analytics, men ligeledes til at analysere brugen af vores hjemmeside, så vi løbende kan forbedre funktion og indhold.
Du accepterer brugen af cookies ved at klikke luk eller klikke videre på websitet. Læs mere om Cookies


OK

sitelist.html